Tazkirah

Petikan dari nasihat Alqomah kepada puteranya
Berpesan Al Qomah kepada puteranya, “wahai puteraku! Sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat maka hendaklah engkau memilih teman teman yang memiliki sifat yang berikut,

• Jika kamu di timpa oleh bencana maka temanamu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan masalahmu itu

• Jika kamu meminta baantuan atau pertolongan dari temanmu itu maka ia akan segera mengusahakannya

• Jika kamu merancang sesuatu maka temanmu ituakan turutmebantumu dengan memberikan pandangannya

• Jika kamu bercakap cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata kata mu itu

• Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu dia akan segera menutupinya

• Jika kamu mengeratkan tali persahabatan itu maka dia akan menyambutnya dengan baik malah membalasnya kembali

• Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka dia akan mengingatinya, menghargai dan menyebutkan kebaikanmu itu

• Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu daripadanya maka dia akan bertanyakan kesusahanmu itu

• Jika kamu berselisih faham dengannya maka dia lebih rela mengalah untuk memelihara persahabatan itu



Taubat Ibarat Menangis Selepas Ketawa

POSTED BY BLOG RASMI YM SYED ABI GHUFRAN AL-IDRUS SATURDAY, FEBRUARY 6, 2010
Riwayat dari Saidina Ali.r.a ,bahawa seorang lelaki setelah selesai dari menunaikan solat,lantas berdoa kepada ALLAH denagn berkata: “Ya ALLAH Ya Tuhanku,aku bertaubat kepada-MU sekarang juga.”.Apabila Saidina Ali mendengar do’a orang itu lantas Saidina Ali pun berkata:


“Wahai anda yang sedang berdoa,sesungguhnya taubat yang engkau lakukan secara semberono adalah taubat yang dusta,dan taubatmu out memerlukan satu taubat yang lain.”

Maka berkata pula lelaki itu : ” Wahai Amirul mukminin Saidina Ali,sekiranya engkau menyuruh aku bertaubat yang lain pula,maka apakah sebenarnya taubat itu?..tolong terangkan kepada saya.”

Kata Saidina Ali kepada lelaki itu: ‘ Bahawa yang di katakana taubat iitu ada enam pengertian:

Yang pertama,sekiranya kamu telah melakukan dosa yang lalu,maka taubatnya hendaklah kamu menyesali segala kesalahan kesalahann dan dosamu itu.

Yang kedua,jika kamu melakukan kesalahan dan dosa kepada ALLAH kerana meninggalkan perintah yang wajib,maka hendaklah kamu mengerjakan semula kewajipan yang telah ditinggalkan itu.

Yang ketiga,sekiranya kamu melakukan kezaliman kepada orang lain,maka taubatnya ialah bahawa wajib bagi kamu memulangkan apa-apa juga yang berlaku kepada orang itu,sehingga tiada lagi perkara yang bersangkutan dengan orang yang kamu zalimi itu dan dia memaafkan segala penganiayaan yang kamu lakukan terhadapnya itu.

Yang keempat,maka sekiranya kamu melakukan maksiat sehingga diri dan dan jiwamu sebati dengan maksiat itu,maka demikian jugalah kamu wajib melakukan taat kepada ALLAH sehingga jiwamu sebati dengan ketaatan itu.

Yang Kelima,sebagaimana lazat dan manisnya maksiat itu,maka demikian jugalah kamu wajib melakukan taat kepada ALLAH sehingga jiwamu sebati dengan ketaatan itu.

Yang keenam,sekiranya kamu melakukan maksiat kepada ALLAH dalam keadaan kamu gembira dengan gelak ketawa,maka sampailah giliran kamu menangis menyesali dosa yang kamu lakukan itu berserta mengerjakan segala ketaatan kepada ALLAH swt.

Demikianlah pengertian taubat menurut Saidina Ali.r.a. bahawa urusan taubat itu bukan satu tugas sampingan yang dilakukan secara sambil lewa dan tergopoh-gapah.Walaupun lidah menyebut perkataaan taubat,namun ia tidak semestinya menjadi suatu permohonan taubat yang sebenar.

Taubat sekdarnya pada lidah tanpa menzahirkan tanda-tanda penyesalan yang lampau,dapat dibuktikan sebagai suatu permainan lidah semata-mata sekiranya dia masih lagi mengekallkan perbuatan yang membawa kepada dosa,maka bagi Saidina Ali r.a perbuatan tersebut hanyalah suatu pendustaan terhadap ALLAH s wt.

Saidina Ali menyifatkan taubat seperti itu adalah dusta,maka taubatnya itu bukan sahaja tidak menggugurkan dosa,malah ia menambahkan lagi dosa kepada dirinya,kerana ia telah berdusta kepada ALLAH dengan permainan lidah sekadar menyebut kalimah taubat sedangkan pada hakikatnya dia masih lagi mengekalkan perbuatan dosa.

Dosa yang disebabkan meninggalkan perintah wajib dari ALLAH,sama ada solat ,puasa ,zakat dan lain-lain lagi,maka meninggalkan kewajipan tersebut ibarat seseorang telah berhutang kepada ALLAH swt.Tanggungjawab orang yang berhutang mestilah membayar balik segala hutangnya itu.

Justeru itu tiiada jalan lain melainkan dia mesti membayar semula segala hutangnya iaitu hutang kewajipan yang tertinggal itu,jika dia meninggalkan solat,maka dia mesti mengiranya semula berapa tahun dia meninggalkan solat dari jumlah tahun itu dapatlah dia menganggarkan jumlah waktu solatnya yang tertinggal,maka sebanyak itu dia mengqada solatnyasehhingga selesai.

Begitulah juga sekiranya dia meninggalkan kewajipan yang lain,kerana jika dia tidak mengantinya semula,maka taubatnya tidak tergolong sebagai taubat yang tidak memenuhi syarat.

Saidina Ali menjelaskan sekiranya seseorang itu hendak bertaubat dari kejahatannya kerana menzalimi orang lain,maka tidak boleh tidak dia mesti memohon maaf,di atas apa jua kezaliman yang dilakukannya.Sekiranya ia melibatkan wang ringgit dan harta benda yang diambil secara bathil,sama ada mencuri,menipu dan rasuah,maka semua itu mesti diselesaikan dengan menjelaskan secara terperinci,pulangkan segala harta yang diambil secara zalim sehingga orang yang dizalimi berpuas hati dengan penyelesaian yang dilakukan.

Apabila segalanya sudah selesai maka barulah dia mendapatkan kemaafan dari orang yang berkaitan itu,setelah dimaafkan barulah dia boleh memohon taubat dari Akkah s wt.

Penglibatan seseorang dalam kegiatan maksiat lazimnya perbuatan itu menjerumuskan dirinya dan juga jiwanya sehingga benar-benar bebati dengan maksiat itu,oleh k erana itulah dia merassa seonok dan lazat dengan maksiat itu.Jika hati berbelah bahagi antara hendak melakukan maksiat dan takut kepada ALLAH ,nescaya dia dia berada di persimpangan jalan,akhirnya mungkin dia tidak akan melakukan maksiat itu.

Apabila seseorang itu sudah sebati dengan kejahaatan,maka cara bertaubatnya juga memerlukan kesebatian diri dan jiwa dalam menyesali kesalahan yang dilakukan,serta menyatukan jiwa dengan ketaatan,sehingga tidak lagi berbelag bagi antara ketaatan dan kejahatan.

Sebagaimana kita memasak timah sehingga lebur,selepa itu di tuang ke dalam acuan,maka demikian juga acuan ketaatan itu yang menjadikan seseorang itu sebati dalam jiwanya,dengan demikian dia tidak mungkin menoloeh lagi kepada kemaksiatan.

Selain itu,segala maksiat itu lazimnya adalah perkara yang disenangi oleh nafsu,sehingga terasa manis dan lazatnya maksiat itu.Orang sanggup mengorbankan harta benda dan maruah untuk melakukan berbagai-bagai maksiat yang sangat manis untuk dikecapi nafsu.Maka tidak dapat tidak apabila hendak bertaubat,dia terpaksa menerima hakikat bahawa ketaatan itu sgt pahit,dia terpaksa menghabiskan kesenangan hidup semata-mata kerana hendak menebus kesalahan yang lalu,dan semuanya adalah pahit.

Tetapi yang pahit itu merupakan ubat,maka sekali-kali dia tidak akan memuntahkannya,sebaliknya dia mesti menelannya kerana dia sedar bahawa ibarat orang sakit..berharap bahawaa kepahitan itu akan dapat menyembuhkan dirinya dari segala dosa

Kata-kata hukama’”Jalan menuju ke neraka itu dikelilingi dengan kemanisan dan kelazatan,kerana semuanya adalah sesuai dengan runtutan nafsu.Sebaliknya jalan ke syurga itu dikelilingi oleh onak duri kepahitan”..Sifat taat itu amat sulit untuk dicapai untuk dicapai,dia terpaksa menempuh segala pahit getir,namun terpaksa ditelan kerana dia sudah berazam untuk sembuh dari dosanya.

Dan akhirnya manusia terpaksa menangisi segala keterlanjuran yang laluu,setiap ketika dia terpaksa menitiskan air mata sebagai balasan kepada gelak ketawa mereka ketika mereka melakukan maksiat dan dosa dahulu.Memang begitulah adatnya,apabila sudah terlalu byk ketawa,akhirnya dia terpaksa menangis kerana penyesalan.

Sesungguhnya manusia seharusnya tidak ada masa untuk ketawa,kerana ketawa iu adalah bagi mereka yang tidak mempunyai sebarang masalah,sebab itu mereka sentiasa gembira.Manusia sebenarnya mempunyai permasalahan yang sukar umtuk diselesaikan,lantaran itu mereka tidak ada waktu untuk ketawa.

Justeru itu,meskipun Rasulullah s a w pernah ketawa apabila gembira,tetapi sekadar kelihatan gigi hadapannya sahaja,jauh sekali dari ketawa berdekah-dekah.Nabi pernah menyatakan kehairanan apabila melhat orang yang gelak ketawa,sehingga dia bertanya kepada orang itu,adakah dia sudah tahu bahawa dia pasti menjadi ahli syurga?Jika tidak,mengapa dia harus ketawa,sepatutnya seseorang itu menangis kerana dia belum tahu bagaimana nasibnya di akhirat kelak..

Orang yang boleh ketawa berdekah-dekah sedangkan dia tidak tahu nasib dirinya di akhirat kelak,tidak ubah seperti haiwan ternakan yang terus menguyah rumput walaupn tukang sembelih sudah menunggu di sisinya bersama-sama pisau yang tajam.




Empat Golongan Manusia Dalam Dunia Ini

POSTED BY BLOG RASMI YM SYED ABI GHUFRAN AL-IDRUS SATURDAY, OCTOBER 3, 2009
1. Mereka yang tidak ada lidah dan tidak ada hati.
Mereka ini ialah orang-orang yang bertaraf biasa, berotak tumpul dan berjiwa kerdil yang tidak mengenang Allah dan tidak ada kebaikan pada mereka. Mereka ini ibarat melukut yang ringan, kecuali mereka dilimpahi dengan kasih sayang Allah dan membimbing hati mereka supaya beriman serta menggerakkan angota-anggota mereka supaya patuh kepada Allah.

Berhati-hatilah supaya kamu jangan termasuk dalam golongan mereka. Janganlah kamu layan mereka dan janganlah kamu bergaul dengan mereka. Merekalah orang-orang yang dimurkai Allah dan penghuni neraka. Kita minta dilindungi Allah dari pengaruh mereka. Sebaliknya kamu hendaklah cuba menjadikan diri kamu sebagai orang yang dilengkapi dengan Ilmu Ketuhanan, Guru kepada yang baik,Pembimbing kepada agama Allah,Penyampai dan pengajak kepada manusia kepada jalan Allah.Berjaga-jagalah jika kamu hendak mempengaruhi mereka supaya mereka patuh kepada Allah dan beri amaran kepada mereka terhadap apa-apa yang memusuhi Allah. Jika kamu berjuang di jalan Allah untuk mengajak mereka menuju Allah, maka kamu akan jadi pejuang dan pahlawan di jalan Allah dan akan diberi ganjaran seperti yang diberi kepada Nabi-nabi dan Rasul.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda kepada Sayyidina Ali;"Jika Allah membimbing seseorang melalui bimbingan kamu kepadaNya, maka itu terlebih baik kepada kamu dari apa-apa sahaja di mana matahari terbit".

2. Mereka yang ada lidah tetapi tidak ada hati.
Mereka bijak bercakap tetapi tidak melakukan seperti yang dicakapkannya. Mereka mengajak manusia menuju Allah tetepi mereka sendiri lari dari Allah.Mereka benci kepada maksiat yang dilakukan oleh orang lain, tetapi mereka sendiri bergelumbang dalam maksiat itu.Mereka menunjuk kepada orang lain yang mereka itu Soleh tetapi mereka sendiri melakukan dosa-dosa yang besar. Bila mereka bersendirian, mereka bertindak selaku harimau yang berpakaian. Inilah orang yang dikatakan kepada Nabi SAW. dengan sabda;

"Yang paling aku takuti dan aku pun takut di kalangan umatku ialah orang alim yang jahat".

Kita berlindung dengan Allah daripada orang alim seperti itu. Oleh itu,larilah dan jauhkan diri kamu dari orang-orang seperti itu. Jika tidak,kamu akan terpengaruh oleh kata-kata manis yang bijak berbicara itu dan api dosanya itu akan membakari kamu dan kekotoran hatinya akan membunuh kamu.

3. Mereka yang mempunyai hati tetapi tidak ada lidah.
Dia adalah seorang yang beriman.Allah telah mendindingkan mereka daripada makhluk dan menggantungkan di keliling mereka dengan tabirNya dan memberi mereka kesedaran tentang cacat cedera diri mereka. Allah menyinari hati mereka dan menyedarkan mereka tentang kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri urusan orang ramai dan kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri orang ramai dan kejahatan kerana bercakap banyak.

Mereka ini tahu bahawa keselamatan itu terletak dalam "DIAM" dan bekhalwat. Nabi SAW. pernah bersabda;

"Barangsiapa yang diam akan mencapai keselamatan".

Sabda baginda lagi;

"Sesungguhnya berkhidmat kepada Allah itu terdiri dari sepuluh bahagian, sembilan darinya terletak dalam diam".

Oleh itu mereka dalam golongan jenis ini adalah Wali Allah dalam rahsiaNya, dilindungi dan diberi keselamatan, bijaksana, rakan Allah dan diberkati dengan keredhoan dan segala yang baik akan diberikan kepada mereka.

Oleh itu, kamu hendaklah berkawan dengan mereka dan bergaul dengan orang-orang ini dan diberi pertolongan kepada mereka. Jika kamu berbuat demikian, kamu akan dikasihi Allah dan kamu akan dipilih dan dimasukkan dalam golongan mereka yang menjadi Wali Allah dan hamba-hambanya yang Soleh.

4. Mereka yang diajak ke dunia tidak nampak (Alam Ghaib), diberi pakaian kemuliaan seperti dalam sabda Nabi SAW;

'Barangsiapa yang belajar dan mengamalkan pelajarannya dan mengajarkan orang yang lain, maka akan diajak ke dunia ghaib dan permuliakan".

Orang dalam golongan ini mempunyai ilmu-ilmu Ketuhanan dan tanda-tanda Allah. Hati mereka menjadi gedung ilmu Allah yang amat berharga dan orang itu akan diberi Allah rahsia-rahsia yang tidak diberi kepada orang lain. Allah telah memilih mereka dan membawa mereka hampir hampir kepadaNya. Allah akan membimbing mereka dan membawa mereka ke sisiNya. Hati mereka akan dilapangkan untuk menerima rahsia-rahsia ini dan ilmu-ilmu yang tinggi. Allah jadikan mereka itu pelaku dan lakuanNya dan pengajak manusia kepada jalan Allah dan melarang membuat dosa dan maksiat. Jadilah mereka itu "Orang-orang Allah". Mereka mendapat bimbingan yang benar dan yang mengesahkan kebenaran orang lain.

Mereka ibarat timbalan Nabi-nabi dan Rasul-rasul Allah. Mereka sentoasa mendapat taufiq dan hidayah dari Allah Yang Maha Agung. Orang yang dalam golongan ini adalah pada peringkat terakhir atau puncak kemanusian dan tidak ada Maqam di atas ini kecuali Kenabian.

Oleh itu hati-hatilah kamu supaya jangan memusuhi dan membantah orang-orang seperti ini dan dengarlah cakap atau nasihat mereka. Oleh itu, keselamatan terletak dalam apa yang dicakapkan oleh mereka dan dalam berdamping dengan mereka, kecuali mereka yang Allah beri kuasa dan pertolongan terhadap hak dan keampunanNya.

Sheikh Abdul Qadir Al-Jailan telah bahagikan manusia itu kepada empat golongan. Sekarang terpulanglah kepada diri kita untuk memeriksa diri sendiri jika kita mempunyai fikiran. Dan selamatkanlah diri kita jika ingin keselamatan. Mudah-mudahan Allah membimbing kita menuju kepada apa yang dikasihiNya dan diredhaiNya, dalam dunia ini dan di akhirat kelak.

Dipetik dari Kitab Futuuhul Ghaib oleh Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani
Firman Allah"Wahai orang- orang beriman, hendaklah kamu menjadi menjadi orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi dengan adil.Dan janganlah kamu sekali- kali kebenciinmu terhadap satu puak, mendorong kamu untuk tidak berlaku adil.Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa.Damn bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Maaidah:8)
Anda mungkin juga meminati: